Jakie są główne rodzaje tarcz hamulcowych do samochodu?

Tarcze samochodowe hamulcowe występują w kilku różnych wariantach, z których każdy z nich ma specjalną budowę i powiązane z nią zalety. Sprawdź główne typy tarcz hamulcowych w samochodach!

Pełne – monolityczne tarcze 

Pełne tarcze hamulcowe, które również określane są jako monolityczne, to najprostszy i najbardziej podstawowy rodzaj tarcz do układu hamulcowego. 

Tego rodzaju komponenty składają się z jednolitego kawałka żeliwa lub innych materiałów i często można je spotkać w samochodach ekonomicznych i pojazdach o mniejszych wymaganiach w zakresie hamowania, na przykład w pojazdach miejskich.

Tarcze pełne są ekonomiczne, ale mogą być podatne na przegrzanie i wypaczenie podczas gwałtownego hamowania, wobec tego nie są one wykorzystywane w samochodach sportowych, gdzie liczy się wysoka wydajność hamowania.

Wentylowane tarcze 

Tarcze wentylowane posiadają zestaw otworów umieszczonych pomiędzy dwiema powierzchniami ciernymi. 

Otwory te poprawiają odprowadzanie ciepła, dzięki czemu wentylowane tarcze lepiej nadają się do pojazdów, w których kluczowe znaczenie ma sprawne działanie układu hamulcowego. 

Konstrukcja tarcz hamulcowych wentylowanych pomaga zapobiegać przegrzaniu i zmniejsza ryzyko wypaczenia tych elementów podczas agresywnego hamowania, co przekłada się na efektywność i bezpieczeństwo jazdy.

Szczelinowe tarcze 

Tego rodzaju tarcze mają szczeliny lub rowki wycięte w powierzchni. Szczeliny te pomagają rozproszyć ciepło, usunąć gaz i pył hamulcowy oraz zanieczyszczenia z powierzchni ciernej. 

Tarcze szczelinowe są często używane w zastosowaniach wymagających dużej wydajności, ponieważ zapewniają lepszą siłę hamowania i mogą poprawić skuteczność tego procesu w mokrych warunkach.

Nawiercane tarcze

Nawiercone tarcze mają otwory wywiercone w powierzchni ciernej. Podobnie jak tarcze szczelinowe, tarcze nawiercane pomagają w rozpraszaniu ciepła i sprawnym przekazywaniu drobinek i gazów powstających podczas hamowania. 

Warto jednak wskazać, że są one bardziej podatne na pękanie pod dużym obciążeniem i na ogół są używane bardziej ze względów kosmetycznych lub estetycznych niż ze względu na wydajność w trakcie procesów hamowania.

Nacinane i nawiercane tarcze

Niektóre tarcze mają kombinację nacięć i nawierconych otworów, co pozwala na zwiększenie ich efektywności działania. 

Te hybrydowe konstrukcje mają na celu zapewnienie korzyści płynących zarówno z tarcz nacinanych, jak i nawiercanych, natomiast warto pamiętać o tym, że w ekstremalnych warunkach mogą nadal być podatne na pękanie.

Kompozytowe tarcze

W przypadku tego typu tarcz stosowane są kompozyty o odpowiednio dobranej budowie. Takie tarcze są często spotykane w pojazdach o wysokich osiągach. 

Wykonane są z kombinacji materiałów, takich jak ceramika wzmocniona włóknem węglowym i metal. Tarcze te zapewniają wyjątkową odporność na ciepło, zmniejszoną masę i lepszą skuteczność hamowania, ale mają znacznie wyższą cenę.

Wobec tego wtedy, gdy planuje się kupić tarcze do układu hamulcowego w swoim samochodzie, warto pamiętać o tym, aby odpowiednio dobrać ich rodzaj do swoich potrzeb, aby mogły one zapewnić maksymalną skuteczność działania i bezpieczeństwo podczas jazdy!

Możesz również polubić…